For lærere

Så fint at klassen deres har meldt seg på Klimakokkene – dere bidrar til en svært viktig sak! På denne siden finner du undervisningsmateriell dere kan bruke underveis, som forslag til en ramme rundt arbeidet deres med Klimakokkene.

Trykk her for undervisningsopplegg, eller bruk menyen.

Forslag til gjennomføring:

  1. Hent frem kunnskapen som elevene allerede innehar. Skriv «Bærekraftig mat» på tavla og be elvene diskutere to og to i et par minutter om hva de forbinder med disse ordene.
  2. Spør elevene om hva de har snakket om og skriv dette opp i et tankekart på tavla
  3. Spør elevene om de har sett innslag om bærekraftig mat i nyhetene, eller lest om det i blader, aviser eller på nettet. Kanskje de har hørt andre voksne snakke om det? La elevene få snakke om hva de har hørt.
  4. Ta i bruk Powerpoint-presensasjonen om bærekraftig mat og hvordan det påvirker klima og miljø. Faktatekst til hvert bilde i Powerpointen finnes i et eget ark som du kan laste ned ovenfor. Dersom du ønsker å bruke denne faktateksten eller ta utgangspunkt i materialet og lage noe selv er helt opp til deg som lærer.
  5. Spør elevene om de vet noe mer om bærekraftig mat etter å ha sett Powerpoint-presentasjonen, og om de kan fylle inn med flere stikkord på tankekartet dere jobbet med i begynnelsen av timen. Hvis det er tid, kan elevene løse den en bærekraft-quiz, som du kan laste ned ovenfor.
  6. Gå gjennom konkurransereglene for konkurransen. Reglene finner du i «Meny» øverst i høyre hjørne på denne nettsiden. Forbered elevene på at de snart skal planlegge sin egen klimasmarte matrett.
  7. Elevene starter planleggingen. Elevene samarbeider i grupper og planlegger matretten de vil lage. Akkurat hvor mye klimagassutslipp en enkelt vare produserer er ikke alltid så lett å vite. Det er mange små ledd i matproduksjon som er avgjørende for hvor mye klimagasser som slippes ut. Bruk de veiledende tipsene i «Meny» øverst i høyre hjørne på denne nettsiden og ta utgangspunkt i informasjonen i Powerpointen. Det er også en CO2-kalkulator på nettsiden som kan gi en pekepinn på hvor klimasmart matvaren er.
  8. Neste økt skal elevene lage selve matretten som de har brukt den siste timen til å planlegge. Matretten skal dokumenteres og lastes opp på «Min Side» på Klimakokkene.no. Det er lurt at elevene bruker konkurransereglene som veiviser mens de lager maten.

Kompetansemål i mat og helse:

  1. Bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse.
  2. Bruke matmerking og kostmodeller til å sette sammen et sunt, variert og bærekraftig kosthold og reflektere over valgene sine
  3. Utnytte matvarer og rester fra matlaging og reflektere over eget matforbruk.

Delmål:

  1. Elevene skal lære om bærekraftig og miljøvennlig mat.
  2. Elevene skal planlegge en matrett med bærekraftige og sunne ingredienser og søke etter informasjon på egenhånd.
  3. Elevene skal lage matretten de planla og dokumentere det de har gjort ved å laste opp bilder på «Min side».
Lukk

Ett øyeblikk